Wizualizacje z mapami HDRi – prawidłowe ustawienia renderowania

Zastanawiasz się czasem dla czego niektóre wizualizacje wyglądają bardziej realistycznie niż pozostałe? Jest to zasługa m.in. wykorzystaniem map HDRi – zdjęć z zachowaną informacją dot. oświetlenia. Jeśli używasz np. programu Archicad – ustawienia wizualizacji z mapą HDRi znajdziesz w okienku PhotoRendering Setting. W tym wpisie dowiesz się w jaki sposób ustawić prawidłowo ustawienia map HDRi.

House of harold – wizualizacje z mapami HDRi

Archicad Środowisko: HDRI Sky – ustawienia nieba

HDRI Sky to obraz, który zapewnia obraz tła i źródło światła otoczenia do renderowania. • Obraz HDRI zapewnia rozproszone światło i rozmyte cienie (bez ostrych cieni) • Konfiguracja nieba HDRI nie obejmuje oddzielnego Słońca. Aby korzystać z efektów słońca ARCHICADa, upewnij się, że światło słoneczne jest włączone w Ustawieniach podstawowych oprogramowania Cineware (patrz Źródła światła). Jeśli zwiększysz wartość suwaka Słońce, zwiększy to również ostrość cieni. Z parametru Sky Setup wybierz HDRI Sky.

Obraz HDRI – ustawienia map

W obrazie HDRI kliknij parametr „Nazwa pliku”, aby wybrać obraz z dysku komputera. Pamiętaj, aby dodać odpowiedni obraz zapisany w pliku .hdri oznacza to, że .jpg oraz .png nie stanowią tutaj tła z radiacją.

Użyj predefiniowanego obrazu z biblioteki (folder [Himg] HDF Images) lub utwórz własny. (Jeśli tworzysz własny, musisz użyć widoku sferycznego, w przeciwnym razie zostanie on zniekształcony.)

  • Odbicie lustrzane na osi X/Odbicie lustrzane na osi Y: Zastosuj do obrazu efekt odbicia lustrzanego.

Domyślnie włączone są następujące efekty, możesz jednak wyłączyć dowolny z nich lub pozostawić włączony tylko jeden, aby osiągnąć określone efekty i/lub zoptymalizować czas renderowania.

  • Widoczność nieba ” Sky Visibiilty” : jeśli wyłączysz tę opcję, parametry HDRI Sky nadal wpływają na renderowanie, ale samego nieba nie widać. Ekspozycja: Użyj tego ustawienia, aby dostosować jasność HDRI oraz normalne obrazy. Uwaga: Będzie to miało wpływ tylko na widzialne, odbite i załamane niebo HDR, ale nie na to, które zostało użyte do luminancji nieba. Punkt czerni/Punkt bieli: Te punkty definiują odpowiednio najciemniejsze i najjaśniejsze punkty i zapisują te informacje na histogramie. Jeśli jeden z tych punktów zostanie następnie przesunięty, poziomy ciemności i światła zostaną odpowiednio przeskalowane.
  • Sky Luminance: Możesz włączyć Sky Luminance z wyłączonymi innymi efektami: zapewni to efekt świetlny HDRI Sky bez niczego innego. Użyj kontrolek Kolor/Intensywność, aby zmienić te parametry luminancji dla obrazu HDRI. Użyj elementów sterujących Przesunięcie rozmycia i Skala rozmycia, aby wpłynąć na efekt rozmycia efektu luminancji obrazu.
  • Sky refraction / Odbicie nieba: jeśli włączone jest tylko odbicie nieba, możesz na przykład zobaczyć otoczenie odbite od szklanego budynku bez renderowania samego otoczenia.
  • Sky Refraction / Refrakcja nieba: Włącz/wyłącz efekt załamania nieba HDRI.
  • Rotation / Obrót: Użyj tych elementów sterujących, aby obrócić obraz HDRI Sky.

Ustawienia „tone mapping” – dla korekcji kolorów i natężenia

Ten efekt jest dostępny w widoku szczegółowym ustawień renderowania zdjęć dla silnika Cineware. Cineware zawsze renderuje wewnętrznie przy użyciu 32 bitów. Te wartości kolorów muszą zostać zinterpretowane w celu przekonwertowania ich na 8 lub 16 bitów dla powszechnie używanych urządzeń wyjściowych. Odbywa się to za pomocą szeregu algorytmów (operatorów), które wykorzystują różne metody. Zauważ, że mapowanie tonów trwale modyfikuje obraz. Jeśli planujesz wykonać korekcję kolorów w innej aplikacji (np. Photoshop, After Effects, Nuke itp.) nie musisz wykonywać mapowania tonów w Cineware.

Wybierając Operatora, najlepiej sprawdzić, który z nich najlepiej pasuje do danej sceny. Ogólnie rzecz biorąc, metoda Reinharda jest metodą najbardziej elastyczną. Opiera się na zasadach fotograficznych. Poniżej znajdziesz opis wszystkich ustawień Operatora oraz ich efekty na przykładowym modelu.

Ustawienia renderowania – Archicad tone mapping

Operator: tryby liniowe

Tryby liniowe równomiernie rozjaśniają lub przyciemniają wszystkie obszary obrazu. Oznacza to, że niektóre regiony obrazu mogą zostać zagłuszone.

  • Linear: Jest to prosty tryb, który mnoży wszystkie wartości kolorów przez współczynnik skali. Zarówno ciemne, jak i jasne obszary zostaną rozjaśnione lub przyciemnione.
Rendering przykładowy z użyciem tone mapping Linear s: 2,5
  • Photo Linear: Te typowe ustawienia aparatu mogą służyć do dostosowywania wyników.
    • Ekspozycja (im większa wartość, tym jaśniej);
    • ISO (im większa wartość, tym jaśniejsza (to ustawienie reprezentuje czułość kliszy/czujnika);
    • F-Stop (im większa wartość, tym ciemniej)
    • Gamma: może być używany do zwiększania (większe wartości) lub zmniejszania (mniejsze wartości) jasności obrazu w średnim zakresie (co w rzeczywistości nie jest zachowaniem liniowym, jeśli wartość nie jest równa 1).
Rendering z użyciem Tone mapping – Photo linear E: 0,00 ; I: 200 ; F: 2,8 : G 2,2
  • Auto Linear: Ten operator można porównać do automatycznej ekspozycji kamery: średnia wartość jasności obrazu jest określana wewnętrznie. Na tej podstawie zostaną zdefiniowane prawidłowe wartości ekspozycji i F-Stop przy użyciu formuł Photo Linear. Następnie można dokonać korekcji gamma za pomocą ustawienia Gamma.
  • Max White: Ta opcja określa najjaśniejszy punkt i ustawia go na biały. Pozostała część obrazu zostanie „przeskalowana” względem tego punktu. Jeśli na obrazie znajdują się bardzo jasne obszary, ciemniejsze obszary będą znacznie ciemniejsze lub nawet czarne. Jak widać na poniższym przykładzie, scena została automatycznie ściemniona wydobywając autentyczne kolory mapy HDRI. Jasność we wnętrzu można ustawić dodatkowo w ustawieniach Physical Camera.
Rendering przykładowy z ustawieniem Tone Mapping Max White
  • Operator Reinhard opiera się na technikach mapowania tonów stosowanych w fotografii. Jak widać na poniższym obrazku, w szczególności kompresowane są jasne obszary. Ta metoda mapowania tonów jest najczęściej stosowaną metodą renderowania. Pre-Scale wpływa przede wszystkim na ciemniejsze regiony (wyższe wartości mogą służyć do rozjaśniania zacienionych regionów), a Post-Scale służy do dostosowywania jaśniejszych regionów, a nawet łączenia postępu krzywej liniowej i wykładniczej.
Przykładowy rendering z ustawieniami Tone Mapping Reinhard 2 P: 2, P: 2; B: 3,75
Przykładowy rendering z ustawieniami Tone Mapping Reinhard 2 P: 5; P: 1; B:6

Poniższy obrazek ilustruje, jak działają niektórzy operatorzy. (Photo Linear nie jest tutaj używane, ponieważ zachowuje się podobnie do innych operatorów liniowych.) Jak widać na obrazku, Auto Linear działa najlepiej (w połączeniu z Gamma): Bardzo jasne obszary są przyciemniane, a ciemne obszary są rozjaśniane. Reinhard nie działa zbyt dobrze z tą sceną: bardzo ciemne regiony nie mogą być odpowiednio rozjaśnione. Operator Reinhard działa najlepiej w przypadku scen z równomiernym oświetleniem i bez bardzo ciemnych obszarów (np. renderowania wnętrz pomieszczeń).

Ustawienia linearne żródło: Archicad 25

Operatory liniowe nie działają dobrze z przykładową sceną, ponieważ albo przyciemniają jasne obszary, co sprawia, że ​​ciemne obszary są jeszcze ciemniejsze, albo rozjaśniają ciemne obszary, co prześwietla jaśniejsze obszary. Przygotowując model, wykonywanie próbnych renderingów zawsze jest dobrym rozwiązaniem, tym bardziej, że tworzenie skomplikowanych projektów wymaga poświęcenia dużego nakładu pracy i czasu.

Renderingi próbne

Aby wykonać dobrze oświetloną scenę, niejednokrotnie należy pamiętać o ustawieniach takich jak: rodzaj oświetlenia, mapa HDRi, ustawienia kamery.

Rendering próba 1
Rendering ostateczny

żródło informacji: archicad

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: